BUCUREȘTI BUSINESS DAYS 2018

NOTE, INFORMAȚII ȘI IDEI PE CARE LE-AM CULES DIN CONFERINȚELE BUCUREȘTI BUSINESS DAYS 2018

Săptămâna trecută, în perioada 12-13 Decembrie, am participat la editia cu numarul 35 din seria evenimentelor Business Days. Dacă nu știi încă, Business Days organizează o serie de evenimente de amploare dedicate mediului de business, care strânge la fiecare ediție sute de antreprenori și manageri de top din diverse domenii de activitate și din diferite regiuni ale țării, precum si de peste hotare.

Evenimentul din această iarnă a a avut loc la  Grand Hotel Phoenicia din București și a inclus într-un program-maraton (de la 8:00 la 22:00 în fiecare zi), 50 de sesiuni interactive, încărcate de eficiență maximă, pragmatism, informații practice și relevante, prezentări de trenduri, oportunități, provocări ale prezentului și ale viitorului.

La aceste sesiuni au conferențiat în jur de 100 de speakeri în fața unui număr de peste 700 de participanti din mediul de business.

Cu toată alergătura și sarcinile aferente acestei perioade, am reușit totuși să îmi ordonez toate însemnările și ideile pe care mi le-am notat. Ți le ofer și ție, dacă ai fost prezent în sală, cu tot dragul. Cu siguranță îți vor prinde bine! Iar dacă nu ai reușit să ajungi din varii motive, îți vor prinde bine! 🙂

Deci, să începem cu…

ZIUA 1 – Conferința 1: Smart Business

– Primul vorbitor, în prima zi de Conferință, a fost Daniel Bogdan, VP of Business Development la ENEA, a prezentat  o tehnologie modernă de cloud coputing, „Continuous Integration” – o disciplină de dezvoltare de cod propusă de fapt, la începutul anilor 1990.

– Fiind de mic un iubitor de matematică (după cum singur a mărturisit-o), Călin Matei, Director General Adjunct la Groupama Asigurări, ne-a propus o întrebare interesantă: Adoptăm sau ne adaptăm la smart tehnologii și tendințele globale?

  • Nu există un singur răspuns, crede el, trebuie să decidem conștient când ne adaptăm sau când adoptăm noi tehnologii.
  • Pe vremuri când făceam polițe de asigurare, aveam clientul, în câteva secunde aveam răspunsul pentru costul poliței de asigurare, pentru că aveam de răspuns la o singură întrebare: ai Dacie sau nu?
  • Astăzi, clientul trebuie să completeze foarte multe date, folosește internetul, emailul, telefonul etc.. A trebuit să ne adaptăm evoluției tehnologice.

Cristian Onețiu a prezentat 12 erori frecvente în abordarea pieței și a recomandat o carte, Eșecuri de Succes, coordonată de tânărul Vlad Mocanu.

  • De ce nu creștem? Pentru că facem foarte multe erori iar creșterea unei afaceri presupune eliminarea unor bottlenecks (blocaje, erori, divergențe)…
  • Ținând cont de faptul că într-o afacere se fac abordări total diferite în funcție de: costuri, venituri și piață în ansamblu (fiecare abordare cu responsabilul său, CFO/Contabilul Șef, CEO/Managerul și Owner-ul), iată 12 dintre cele mai frecvente erori care conștientizate și evitate pot conduce la o creștere cu 80%  :
  1. Reducerea costurilor din zone de energie a afacerii
  2. Nerespectarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli agreat
  3. Lipsa controlului lichidității
  4. Sisteme de management a resurselor
  5. Doar una sau două linii de venituri
  6. Stagnarea productivității echipei/sistemului și a sistemului de leadership
  7. Lipsa de focus
  8. Uită de vocea clientului
  9. Necunoașterea pieței în care operează
  10. Lipsa unui plan strategic
  11. Micro management
  12. Nealocarea sumelor pentru investiții

BONUS: Eroarea #13: Divergențe între cele 3 roluri: CFO, CEO, Owner

– Următorul speaker, Silviu Hotăran, „antreprenor în educaţie” din 2009 dar și fost General Manager la Microsoft, 9 ani pentru filiala din România și 3 ani pentru Europa de Sud Est, unde a răspuns de dezvoltarea afacerilor şi organizaţiilor Microsoft din 12 ţări – a venit cu o întrebare: Viitorul, provocare SMART?

Pentru a răspunde la întrebare, Silviu a împărtășit audienței câteva lecții învățate de-a lungul carierei:

  • Cine întreabă (inteligent!), conduce(inteligent!) Cine se întreabă, se conduce!
    Exemplu: Ce este mai important? Să facem ce ne place sau să ne placă ceea ce ne place?
  • Instrumentul MFYOD (Make a Fool off  Yourself at least Ones per Day), extrem de eficient dacă vrem să ne descoperim pe noi înșine.
    Concret, întreabă-te: Ce n-am mai făcut eu niciodată, dar vreau să fac de azi, de mâine, de….? 
  • Lecția de colaborare: Cine place pe cine?
  • Call-to-action: Cum să ne construim o imagine pozitivă (vezi în video la min. 45:20)

Mesajul – îndemn de final pentru un business smart:

A fi împreună este un început. A rămâne împreună este un progres. A lucra împreună este un succes.” – Henry Ford

Sorin Faur, fondatorul Academiei de HR: Oamenii sunt cea mai importantă resursă a unei companii!
IDEI DE 5*:

  • Smart Business – Talent Retention? Da!
  • Fluctuația directă cu personalul poate costa între 3 și 6 salarii lunare brute, iar dacă sunt angajați HIPO și până la 12 salarii.
  • Aplică RETention Interview pentru a investiga și a afla motivele fluctuației din perspectiva personalului printr-un interviu structurat
  • Companiile care reușesc să își păstreze talentele, vor reuși să conducă. Companiile inteligente sunt cele care  oferă oamenilor ce își doresc.
  • Oamenii muncesc nu doar pentru bani. Oamenii muncesc pentru a face diferența (mai ales generația Milenial și generația Z!), vor SĂ CONTEZE!
  • Dacă angajații își ating scopurile, companiile își ating scopurile!

Dragos Anastasiu este un RePatriat de succes. La origine medic, este unul din cei mai de succes oameni de afaceri din prezent și președintele Grupului Eurolines România.

Prezentarea sa, intitulată „Mentalitate deschisă”, s-a dorit a fi o consolidare a fundației unui business smart, fundație care se află în mintea fiecărui antreprenor. Făcând referire deseori la cartea prof. Daniel David, Psihologia Poporului Român, Dragoș a animat audiența cu ajutorul unor exerciții inspirate încercând să afle gradul de încredere pentru a forma echipe.

  • Pentru că nu suntem mai deștepți decât ceilalți, trebuie să lucrăm cu noi și la noi ca popor pentru a construi încredere.
  • Pentru că noi suntem un popor colectivist, suntem un popor suspicios și competitiv. De aceea trebuie să facem noi schimbarea de mentalitate.
  • Încercați să îi iubiți pe cei din jur, pentru că oamenii nu sunt vehicule, sunt oameni cu sentimente.

Felix Pătrășcanu, unul dintre cei trei fondatori ai companiei FAN Courier, a povestit pe scurt cum a pus bazele companiei în 1998 și cum a reușit să o crească la un nivel de performanță de invidiat.

Ajungând apoi la provocările actuale ale oricărui antreprenor, lipsa forței de muncă și digitalizarea, concluzia la care a ajuns Felix este că: Simple is The Best (este și Smart). După cum a mărturisit, această concluzie a venit tot în urma lecturării unei cărți, Principii de Ray Dalio.

  • Direcția spre care a pornit ulterior pentru a găsi soluții a fost către tineri și, în mod special, către obișnuințele tinerilor. Pentru că dintre tineri ne vom lua angajații iar viitorii clienți vor fi tot cei tineri.
  • Tinerii de astăzi nu-și mai doresc mașini de lux pentru că folosesc pentru deplasări car sharing și Bla-Bla Car; nu mai caută hoteluri elegante pentru vacanțe și călătorii pentru că le închiriază ieftin de pe Airbnb…
    Iar soluția pe care a găsit-o FAN Courier este printr-un buton (sau telefon) care îți aduce curierul acasă pentru a-ți prelua comanda, asta aducându-ți economie de timp, de bani, de nervi…

Mesajul de final: Roboți sunt și vor fi din ce în ce mai mulți în viitor. Noi însă trebuie să venim cu umanul din noi, cu onestitatea ,caracterul și sinceritatea.

Dan Berteanu, managing partner la Equatorial, ne-a propus o trecere în revistă a principalelor etape prin care a trecut omenirea. Pornind de la cultura Vânător-Culegător am trecut prin etapa Culturii Agrare, Cultura Industrială. Acum suntem la limita imaginației noastre, în Cultura Digitală…
Dar, oricât de SMART ar fi business- urile noastre, ar trebui să ne gândim că „oamenii din jurul nostru sunt din ce în ce mai singuri, mai nefericiți.”

– De la  Iancu Guda, Director General al Coface Credit Management Services, principalele idei pe care le-am reținut (nu chiar plăcute, este adevărat!)…

  • România are cel mai mic număr de companii la suta de mii de locuitori. Și…
  • Suntem pe primul loc la numărul de firme care mor în România,
  • Suntem cel mai îndatorat mediu de afaceri din Europa.

 

ZIUA 1 – Conferința 2: Smart Business

A doua conferință din prima zi de Business Days a debutat cu prezentarea lui Demis Grindeanu, Co-fondator Pony Car Sharing, prima și cea mai mare companie de car sharing din România, înființată la Cluj în anul 2015. Din anul 2017, Pony Car Sharing s-a lansat și în București cu o flotă care cuprinde și mașini electrice, BMW i3.

  • Conceptul de car-sharing se integrează perfect în tot ce definim ca Smart City
  • Nu există, până la acest moment nici un Smart City în lume, adică un oraș care să fi îndeplinit toate condițiile unui Smart City. Dar nici mult nu mai este…
  • Toate lucrurile care determină apariția unui Smart City vin din nevoia umană, din ce în ce mai pregnantă, de a avea acces la „lucruri” ACUM! De ce? Pentru o viață mai eficientă și mai productivă.
  • În anul 2050 se estimează că 60% din populația globului va locui în oraș și fără un „ajutor” din partea IT-ului și al tehnologiei, această masă mare de oameni va fi greu de administrat.

Care sunt beneficiile folosirii sistemului car sharring?

  • O mașină personală stă neutilizată, în medie, 90% din timpul unei zile
  • Cheltuim aprox. 500 euro/an pentru a o deține și a o folosi
  • Cântărește în medie 1,4 tone și transportă în medie 1,6 persoane
  • Fiecare mașină personală ocupă aprox. 150 metri pătrați din spațiul urban
  • Congestionările de trafic constă economia țărilor UE 100 miliarde de euro anual
  • Producția unei singure mașini produce echivalentul a 5 tone de emisii de CO2
  • Între 2 – 5% dintre cei care folosesc car sharring și-au vândut mașinile personale
  • Fiecare mașină de car sharring a înlocuit între 7 și 11 mașini personale

Ca o concluzie, emisă de Demis Grindeanu, utilizatorii de car sharring sunt Smart pentru că,

  • Dețin cu 30% mai puține mașini și conduc cu 15-20% mai puțini kilometri
  • Emană cu până la 20% mai puține noxe (CO2) decât cei care folosesc mașina personală
  • Utilizarea unei mașini de car sharring înlocuiește deținerea unei a 2-a sau a 3-a mașini.

Cum schimbă tehnologia dezvoltarea unei companii de la țară?
– Marius Bicu ne-a povestit istoria de 5 ani a unei companii producătoare de brânzeturi românești, „De la Ferma„. Cu suișuri și coborâșuri, cu avantaje și dezavantaje…

Managing Partner la Unilact, Marius conduce o afacere de familie înființată în 1994 de tatăl său și a făcut din marca „De la Ferma”, un producător de brânzeturi Premium.

Zilnic, din fabrica Unilact Transilvania, între o tonă și două tone de brânzeturi Premium marca „Unilact” si „De La ferma” ajung pe rafturile a 600 de magazine din comerțul tradițional și a mai multor lanțuri de magazine internaționale de pe plan local.

Idei reținute de la Marius Bicu:

  • Chiar dacă ești la țară, la munte, fie că îți place, fie că nu îți place, ai nevoie astăzi de tehnologie.
  • Odată cu tehnologia, vin și anumite… probleme/dezavantaje la care nu te aștepți

Cu toate astea, recomandarea de final a unui fermier „de la țară” este:

Fiți SMART când alegeți o tehnologie SMART

Florin Nemțanu, conferențiar la Facultatea de Transporturi din cadrul Universității Politehnica din București, a ales să vorbească despre… oameni și, mai ales despre impactul tehnologiei Smart asupra oamenilor!

  • Impactul noilor tehnologii asupra oamenilor: comportament nou, tipuri de societăți noi, o latură virtuală bazată pe aplicații și device-uri(smart phone, social-media, Waze, Moovit etc)
  • Viitorul sună bine, tehnologia este un instrument, însă, OMUL trebuie să fie SMART pentru a o folosi.

Marius Bostan, iniţiatorul şi liderul proiectului Re-Patriot împreună cu Liviu Stanciu – cel care se ocupă de comunicarea proiectului Alba Iulia Smart City, a simplificat conceptul de SMART City la 3 elemente:

  1. Un sistem de senzori care să ne ofere date de pe tot teritoriul avut în studiu
  2. O tehnologie de comunicații, pentru că acești senzori trebuie să comunice între ei (GPRS, GSM, 3G, 4G, LTE, SigFox, Nero Band IOT, etc)
  3. Partea de software care să proceseze toate datele, să ne ofere posibilitatea de a lua decizii, sau chiar să ia decizii cu ajutorul inteligenței artificiale.

De peste 20 de ani a lucrat la strategia de implementare a proiectului #AlbaIuliaSmartCity – primul proiect pilot de oraș inteligent din România care a fost lansat pe 2 decembrie 2016.

Câteva caracteristici specifice acestui proiect:

  • Este concentrat pe comunitate, având ca scop convertirea tehnologiilor moderne în vederea îmbunătățirii calității vieții
  • Este concentrat și pe mediul de business prin transformarea orașului într-un mediu prietenos mediului de afaceri și platformă de lansare pentru start-up-uri
  • Are ca scop principal: creșterea eficienței economice, reducerea costurilor și creșterea calității vieții. Altfel spus, un oraș ce oferă condiții de locuit cât mai atractive.

– Pentru cine are o idee bună Alba Iulia poate fi mediul ideal în care aceasta poate fi pusă în practică.

– De ce s-a ales orașul Alba Iulia pentru acest proiect?

  • Pentru că este un oraș campion în atragerea de fonduri europene (aprox. 200 milioane euro/10 ani).
  • Pentru că este recunoscut de Comisia EU ca destinație de excelență.
  • Pentru că este primul oraș care s-a împrumutat prin obligațiuni pe termen scurt și a obținut o dobândă mai mică decât cea obținută de statul român
  • Pentru că prin Cetatea Alba Carolina este o destinație turistică majoră.

– Alte elemente care au contat în alegerea orașului Alba Iulia pentru implementarea proiectului Smart City:

  • Poziția geografică centrală, mărimea medie, deschiderea instituțiilor locale, universitate, proximitate autostradă, posibilitate pentru companii de scalare business
  • A implementat cu suces alte proiecte smart inainte de startul proiectului pilot: energie, transport public, procesare selectivă deșeuri etc.
  • Echipă dedicată, tânără și dinamică
  • Model de bune practici în EU: partener în 8 proiecte URBACT

Cine vrea să facă bani trebuie să se gândească la asta (schema de mai jos). Pentru că este un câmp atât de vast care culmea, nu necesită investiții atât de mari, ci doar puțină inteligență!” – Marius Bostan

IMPORTANT DE REȚINUT:

  1. Nu se poate implementa un astfel de proiect de Smart City fără o minimă educație (alfabetizare) digitală!
  2. Nu se poate face un proiect Smart City fără Smart People!

– Un proiect Smart City reprezintă,

  • O bază pentru conectivitate și date deschise
  • Un mediu prietenos pentru start up-uri, în special IT&C
  • Un Smart Hub – un incubator de afaceri funcțional
  • Un mediu de co-organizare de ateliere de antreprenoriat
  • Acces gratuit pentru TOATE firmele din județ la diferite platforme și aplicații de contabilitate, CRM (aflate în cadrul proiectului)

– Noi NU vom fi beneficiarii orașelor inteligente, COPIII NOȘTRI vor fi cei care se vor bucura de tot ce înseamnă un oraș inteligent!

– Pe partea de conectivitate și mobilitate, un Smart City oferă: Hotspot-uri Wi-Fi, Rețea LoRaWan, Senzori inductivi de prezență, Smart Metering, Platformă City Analytics, Securizare Wi-Fi, Iluminat public inteligent, Servicii de car sharring, City parking, Parking plus, Senzori de trafic și poluare, Biciclete Smart, Monitorizare video trafic.

– Pe partea de administrație, un Smart City oferă: sistem de achiziții publice, sistem de conferințe online, aplicații pentru sesizări online, aplicații analiză buget, programare cununii online, soluții smart pentru asociațiile de locatari, semnătură digitală.

– Pentru e-Cetățenii comunității, Smart Cipy oferă: un sistem de comunicare rapidă și eficientă prin beaconi (Bluetooth și geolocalizare + app), sondaje prin Wi-Fi portal activ, platformă directă și chat, aplicații de sesizări directe, aplicații pentru mesaje de interes general.

– Smart City oferă oportunități și pe partea de educație, sănătate, smart business, energie și mediu, turism.

– De la Tatian Diaconu, cunoscut pentru faptul că a deținut funcția de director general în cadrul companiei franceze Immochan (devenit în acest an Ceetrus) am putut afla că…

  • Tot ce ne face pe noi oamenii SMART și ne face să ne diferențiem unii de alții este… ceea ce NU se poate descărca de pe Internet, adică: încrederea, valorile comune și emoțiile!
  • SMART înseamnă oameni, oameni nebuni, oameni frumoși care împing lucrurile mai departe. Toate celelalte sunt detalii, mijloace de a face ca lucrurile să progreseze.

Dan Bugariu, președinte al Asociației Smart City și co-fondator Growceanu Angel Investment, a explicat audienței Cum gândește un oraș SMART?

Am reținut, astfel că:

  • Tehnologia nu este un scop în sine, ci un mijloc prin care putem face modul de trai în orașe mai atractiv pentru cetățenii care îl locuiesc
  • Atunci când vorbim sau folosim cuvântul smart city, gândul nostru se duce către eficiență

Este SMART ceva implicit, fericit, frumos, echilibrat, etic și prietenos?
Răspuns: Nu întotdeauna. Songdo, cel mai smart cartier al capitalei Seul a dovedit-o!

– Pentru a dezvolta un oraș smart este nevoie de 4 elemente interconectate:

  1. Sens (sau direcție) – dat de o identitate unică
  2. Sistem – de fapt un complex de eco-sisteme de baze de date deschise
  3. Gândire strategică – dată din alocarea unui buget de pornire
  4. Sinergie – dat de conștientizarea resurselor existente și atragerea altora din exterior.

– Inteligența din afara granițelor (că sunt casa noastră, că sunt zidurile unei instituții) va fi MEREU mai mare decât cea din interiorul lor. Întrebarea care se pune este: Cum accesăm aceste resurse?

Marius Toader, fondatorul companiei ALFA TEST, o investiție bazata pe knowledge ce activează în 10 țări și are o cifră de afaceri estimată la 5 milioane de euro a vorbit despre concepul Industry 4.0 și Roboții colaborativi.

  • Industry 4.0 face referire la cea de-a patra etapă a revoluției industriale când toate datele acumulate pot fi procesate și interconectate.
  • Industry 4.0 ajută la customizarea datelor, la personalizarea locurilor de muncă și creșterea nivelului de eficiență în zona de manufacturare.
  • Industry 4.0 nu v-a conduce la pierderea locurilor de muncă ci, dimpotrivă, criza locurilor de muncă se va acutiza!
  • Roboții colaborativi, un concept foarte nou, reprezintă viitorul în industria automatizărilor
  • Pot fi folosiți cu eficiență oricând și aproape oriunde: în bucătărie, cluburi pe post de bartenderi, în domeniul medical, al televiziunii etc.

Practic, nici o companie NU este nici prea mare, nici prea mică, pentru a folosi un robot colaborativ!

Daniel Mateescu, CEO Keez, o companie specializata in servicii complete de contabilitate on-line pentru IMM si PFA, a prezentat o aplicație care aduce tehnologia de astăzi într-un sistem care este învechit și care nu folosește aproape deloc digitalizarea.

  • Cu ajutorul acestei aplicații, prin intermediul unui proces automatizat numit dematerializare, un antreprenor poate avea pe telefonul său mobil, rapoarte contabile oferite de experți contabili certificați CECAR, la secundă! Iar asta, fără ca antreprenorul să aibă noțiuni de contabilitate

Cine dorește să vadă (sau să revadă) înregistrarea celor două conferințe din prima zi de la București Business Days 2018, o pot face mai jos…

Business Days 2018

A început prima conferință a evenimentului Bucuresti Business Days 2018, cu tema SMART Business. #BusinessDays

Publicată de Business Days pe Miercuri, 12 decembrie 2018

– Seara am participat la o dezbatere interesantă organizată de RePatriot și Business Days. Tema acestei dezbateri a fost una foarte importantă și interesantă: Cum putem atrage tinerii talentați înapoi în țară?

De altfel, la dezbatere au participat și 4 tineri studenți români ce studiază la universități de renume din străinătate: Tudor Mușat, Ioana Covei, David Moscovici și Ilinca Berinde.

Poți urmări această dezbatere interesante, mai jos:

Business Days 2018 – Repatriot

Conferinta Repatriot – Romania dispare #BBD2018

Publicată de Business Days pe Miercuri, 12 decembrie 2018

ZIUA 2 – Conferința 3: Smart People

A doua conferință a zilei a avut ca temă „Business Living and Health” iar speakeri au fost: Alexandru Cernătescu, Gabriel Eremia, Natanael Costea, Marius Ghenea, Dragoș Petrescu, Adrian Păduraru, Tedy Necula, Octavian Bădescu, Bianca Grip, Thea Haimovitz.

Dorit a fi un moment deosebit ce marchează economia romănească, a doua zi a conferințelor BD 2018 a început cu…

Adrian Cioroianu, un băiat smart, Hunter, Farmer, Negociator, Influencer, Sales Trainer cu experiență în companii ca Orange, Sony Ericsson și Intel Corporation, dar și autorul cărții VÂND ORICE, ORICÂND, ORICUI și coordonatorul cărții POVEȘTI NEMURITOARE DE VÂNZĂRI

O primă idee pe care am reținut-o de la el a fost aceea că…

Ceea ce faci zi de zi este ceea ce devii”.

  • Problema mare vine atunci când trebuie să ne schimbăm NOI ca oameni… să schimbăm ceea ce am devenit!

Pentru că în viața fiecărui om apare la un moment dat un  punct de inflexiune unde, fie te reinventezi și te duci mai departe, fie… mori!

Am mai aflat și care este secretul succesului său… metoda Start, Stop și Continuă! (vezi min. 12:50 din înregistrare)

– De la Bart Jenezon, un Creator de oportunități – cum se caracterizează, am avut ocazia să aflu de 1NSPIRING Day – singura serie de workshop-uri care iți oferă trei beneficii imediate  precum și de o modalitate originală prin care îți poți transforma o idee în realitate!

Mai concret, acest program este alcătuit dintr-o serie de trei workshop-uri în care toți participanții își pot identifica și construi propriul model de business.

  • Vor pleca acasă cu un plan de acțiuni pe termen scurt, dar și cu unul pe termen lung!
  • Cel mai important lucru este că își vor putea valida toate ideile, dar și mai important – vor putea primi răspunsuri la problemele cu care se confruntă și la provocările pe care le previzionează în afacerea lor.

Mihaela Mureșan, Marketing Manager la IKEA, după ce a provocat audiența cu 2 întrebări… mai altfel (min. 29:45), a explicat cât de important este să aloci o oră pentru a învăța o sarcină nouă în loc să faci tu acel lucru în 10 minute.

  • Pentru că, „prea mult control dăunează grav… creșterii unei afaceri.”

Dan Berinde ne-a încurajat să comparăm în permanență ceea ce spunem cu ceea ce facem. Comportamentele noastre observabile. În viziunea sa,

un om smart este ceea CE FACE și CE SPUNE, nu cel care are facultăți, training-uri și MBA-uri.”

Pentru că există studii care afirmă că următorii 10 ani vor aduce schimbări și provocări mai mari decât au fost vreodată, întrebarile care ar trebui să ni le adresăm sunt:

  • Ce facem pentru asta?
  • Cum ne adaptăm?
  • Cum ne definim omul SMART pe care ni-l dorim în echipă?

Recomandarea sa de final a cuprins trei mesaje cheie:

#1. „Lasă coaching-ul să vină la tine! Pentru că informația NU schimbă comportamentele. Iar schimbarea comportamentelor liderilor afectează cu 25% rezultatele unei afaceri.”
#2. Schimbă paradigma: privește dezvoltarea oamenilor ca pe cea mai sănătoasă investiție pentru că cei care nu merg cu timpul pleacă cu timpul.
#3. O cultură de coaching în ORICE tip de organizație „va merge cu timpul, nu va pleca cu timpul!”

– Chiar la începutul prezentării sale intitulate Smart People 5.2, Adrian Florea, a făcut o confesiune în public: Când spune el despre un individ că este „Smart”? Cum și când pune o astfel de etichetă pe oameni!

Toată lumea știe că orice schemă a oricărui business este despre Plan – Acțiune – Rezultate. În business însă, înainte de Plan mai există ceva: un VIS. Un vis care până a se ajunge la produsul finit a fost doar în mintea cuiva. Iar acel cineva, a reușit să vadă un rezultat, o realitate, care nu exista încă.

O a doua caracteristică a oamenilor definiți de Adrian ca Smart People, este,

  •  BUCURIA (JOY) pe care o aduc aceste rezultate obținute în urma materializării unui VIS. Trist este că majoritatea oamenilor UITĂ să se mai bucure de aceste rezultate pentru că le compară cu niște așteptări.

Propunerea – recomandare de final a lui Adrian Florea,

Trăiți-vă viața ca un funnel of joy în funcție de cei doi factori de conversie (indicați cu verde!)

–  De la Alexandra Cernian, lector universitar la Facultatea de Automatică și Calculatoare din București, senior consultant și trainer în digitalizare și expert evaluator în inovație IT pentru Comisia Europeană, am aflat cu stupoare concluziile unui Raport recent făcut de cei de la Gartner legat de tendințele locurilor de muncă în 2030:

  • Peste 10% din locurile de muncă vor fi automatizate
  • 800 de milioane de locuri de muncă vor fi desființate
  • 85% dintre meserii nu au fost inventate.

Tot din acest raport am aflat că până în 2025 unele job-uri, pe care noi le considerăm obișnuite  (translator, șoferi comerciali, vânzători, personal pentru customer service, vezi Sofia), vor DISPĂREA, pentru că vor fi automatizate.


Partea puțin mai „scary” aș putea zice, a venit atunci când am aflat că viitorul (foarte apropiat) vine și cu mâncare 3D, limonadă virtuală sau case și birouri printate 3D (min. 56:25) și multe, multe altele…

Și-atunci, mă întreb ce ne va rămâne nouă, nouă ca oameni, de făcut? Ne vor râmane doar acele meserii în care vom avea nevoie de aptitudini complexe precum: de a rezolva probleme, de gândire critică și de inteligență emoțională, creativitate, sociabilitate, cunoștințe interdisciplinare…!

Ca bonus de încurajare, Alexandra ne-a oferit o… hartă a meseriilor viitorului (pentru următorii 20-25 ani) care arată cam așa:

…și un Ghid al Meseriilor Viitorului realizat recent de de INACO (Inițiativa pentru Competitivitate), care poate fi studiat, analizat și descărcat de aici.

Eusebiu Burcaș, o persoană implicată exclusiv de îmbunătățirea obiceiurilor privind gestionarea finanțelor personale a oamenilor din România, a ridicat o altă întrebare-provocatoare: Ce nu se poate face Bionic?

Răspunsul este  unul singur: SUFLETUL! Este singurul care nu se poate face bionic! Încă!

A urmat apoi relatarea a două întâlniri diferite, cu Andrei, un tânăr antreprenor și cu Alexandra, o angajată, mulțumită de serviciul ei, la o multinațională – întâlniri terminate cu concluzia tristă că…  NU AU NIMIC în plan pentru viitor… Tristă, dar adevărată perspectivă, mai ales în contextul actual în care nu știm sigur (dar e deja previzionat) ce vom profesa în viitor!

Astfel, recomandarea lui Eusebiu a fost să ne aplecăm puțin și să medităm asupra Principiilor expuse de Ray Dalio (carte cu același titlu apărută în limba română la editura Act și Politon).

De ce acest sfat? Pentru că…

Principiile sunt adevăruri fundamentale, care servesc drept fundație pentru comportamentul care îți aduce ceea ce dorești în viață.” – Ray Dalio

Pentru a ne trezi „pofta” de a nu rămâne doar cu o simplă definiție a Principiilor, Seby ne-a oferit din carte un principiu și un sub-principiu foarte contra-intuitiv:

PRINCIPIUL #1: Acceptă realitatea și înfrunt-o eficient
….
#1.7: Durere + Reflecție = Progres

În stilul original și caracteristic Eusebiu a încheiat cu umătoarea urare de Sărbători:

Spor la bani, bunăstare și minte limpede bazată pe … PRINCIPII!”

Mihaela Stroe, a provocat audiența chiar de la începutul prezentării cu următoarea întrebare retorică: „ – Vrei să fii unul dintre oamenii SMART care trăiește într-un oraș SMART?

Imediat, a lansat o nouă provocare… De data aceasta, serioasă, adresată doar celor care doresc să-și crească performanțele personale și profesionale de cel puțin 10X!
Pornind de la această provocare, Mihaela a enumerat (iar eu am notat) câteva dintre abilitațile necesare unui om smart într-un oraș smart. Iată-le:

  • Inovație și agilitate în a dezvolta produse noi de care consumatorii au nevoie REPEDE!
  • Curiozitate și sete pentru cunoaștere – Să citești și să experimentezi ZILNIC ce citești!
  • Pasiune și Plăcere în ceea ce faci – elemente esențiale pentru succes într-un oraș SMART!

Urarea (și recomandarea) de final a Mihaelei Stroe a fost, cred, una bine-venită și în asentimentul tuturor: FII PE PRIMUL LOC ÎN VIAȚA TA!

– Din toată experiența sa profesională de peste 21 de ani, perioadă în care  a fost atât angajat, cât și free și intraprenor, Ovidiu Toader, vorbitorul care a urmat, a atras atenția cu o idee și o întrebare…

Ideea:

  • Smart suntem cu toții... Un om devine însă NON-Smart atunci când nu este (sau nu mai este) la locul potrivit!

Întrebarea:

  • Privește-te în oglindă și răspunde cu sinceritate la întrebarea:

Sunt oare eu la locul cel mai potrivit?

Crede-mă, este cel mai SMART test pe care îl poți face!

Claudiu Popovici, Senior Consultant si Managing Partner la Corporate Performance Solutions

  • Suntem sumă a experiențelor noastre dar suntem deștepți pentru supraviețuire.
  • Marea problemă este că românii nu au încredere unii în alții, ori… cum poți construi o echipă dacă nu ai încredere în cei de lângă tine?

– Pornind de la o scenă în care Morpheus, un personaj cheie din filmul Matrix care explică Ce înseamnă Matrix,  Bogdan Comănescu, ajunge la concluzia că…

Matrix = Smart = Control!

  • Iar controlul asupra populației va fi, probabil, cel mai important business al Planetei, având în vedere că în următorii 25 de ani, numărul populației va crește la aproape 9 miliarde de locuitori.
  • Dintre aceștia, vreo 5 miliarde vor fi consumatori, din clasa de mijloc, care își vor dori să aibă ceasuri, mașini, drone, telefoane…
  • Cine are vreo îndoială despre … cine este Smart, să se uite la telefon! El ne dă deșteptarea, nu noi i-o dăm lui!

Este bine? DA!

  • Pentru că aceasta este o soluție prin care poți controla o planetă suprapopulată.
  • Societatea SMART împarte lumea în trei categorii: creatori, conformatori și worthless.
  • Majoritatea  vom face parte din una dintre primele două categorii. Partea bună este că fiecare POATE alege!

Într-o societate Smart,

Opusul curajului nu este lașitatea, este conformarea.”

 

Așadar, fiți un Creator NU un Conformator!

Business Days 2018 – Smart People

Bună dimineața. A început a doua zi de Bucuresti Business Days 2018: prima conferință a zilei are tema SMART People iar speakerii sunt: Adrian Cioroianu, Bart Jenezon, Dan Berinde, Eusebiu Burcas, Mihaela Muresan, Ovidiu Toader, Bogdan Comănescu, Adrian Florea, Mihaela Stroe, Alin Gherman, Claudiu Popovici, Alexandra Cernian. #BBD2018 #BusinessDays

Publicată de Business Days pe Miercuri, 12 decembrie 2018

ZIUA 2 – Conferința 4: SMART LIVING AND HEALTH

– Ultima conferință din cadrul evenimentului București Business Days 2018 a început cu prezentarea lui Nathaniel Costea, fondatorul High EQ, un ONG cu ajutorul cărora organizează seminarii de Inteligență Emoțională în diferite comunități.

  •  Fiecare dintre noi trăiește cu/de frica unor voci interioare.

„Ne place să conviețuim cu frica” – Jim Carrey. De fapt, nu ne place asta!

Există trei moduri în care ne putem trăi viața:

  1. În TRECUT, cu regrete, ceea ce aduce depresie.
  2. În VIITOR, cu frică, ceea ce aduce o stare de anxietate și,
  3. În PREZENT, pentru că aici este cheia fericirii.
  • Mintea te minte! Trăiește cu inima!

Thea Haimovitz, născută în Romania, a emigrat cu familia in Israel. Astăzi, spune că trăiește cu mândrie în două țări: Israel și România.Numele ei este legat de premierele notabile în România din domenii diferite.
O parte proeminentă o reprezintă domeniul de life style : bijuteriile Kabbalah  și  life coaching, iar al doilea, dezvoltarea personală prin Kabbalah.

  • Bijuteriile Kabbalah semnate de Thea sunt prezente în galerii de artă, licitații publice, iar Brățara roșie Kabbalah și Firul Roșu de Lână și-au primit prin aceasta viziune,  locul bine meritat in prezentarile de fashion
  • Alături de partenerii ei din Israel este  producător de produse dermato si  farma-cosmetice și astfel,  o parte importanta a activității  ei se regăsește în rezultatele spectaculoase obținute în domeniul de beauty&health
  • Ca persoană publică, Thea Haimovitz, este un redutabil speaker,  realizatoare a trei emisiuni de televiziune: Mozaika – TVR2, Stația Romania -Israel, TVR Cluj, TVR3 și emisiunea Kabbalah 100%- Canal 33.

Thea face parte dintre realizatorii Festivalului de Film Evreiesc, a publicat cartea: „Bijuteriile Kabbalah si Lumina Lor ” – Editura Rao si co-autor a volumului „Auschwitz -ALive”,  editura LIBRIS, iar recent organizatoarea amplului proiect „70 pentru un Centenar”, un proiect care a reunit in jurul sau parteneri redutabili precum Ministerul Culturii si Identitatii Nationale, Ministerul Apararii Nationale, Ambasada Israelului, Muzeul Municipiului Bucuresti si altii.

 „Precum este deasupra, la fel este și dedesubt. Cum este în interior, este și în afară.” – Inscripție pe o plăcuță de smarald datată cu aprox. 3.000 de ani înainte de Hristos

  • Conștiința crează Realitatea. Există o legătură între Kabbalah și absolut tot ce există pe Pământ fiind cunoașterea sufletului uman prin prisma Luminii.
  • Nu te aștepta să obții lucruri de durată dacă nu investești lucruri de durată!
  • Căutăm succesul mai mereu în altă parte, când de fapt, tot ce ai nevoie se află în apropierea ta.

Octavian Bădescu, antreprenor în sectorul serviciilor și investitor, actualmente proprietar francizat al companiei de consultanță imobiliară RE/MAX Freedom Group, RE/MAX  (un lider mondial pe piața serviciilor de intermediere imobiliară) a venit cu următoarele idei:

  • Smart Living are foarte mare legătură cu managementul pentru că nu poți fi fericit dacă nu planifici;
  • Dacă ai un obiectiv atunci este foarte posibil să îl și atingi;
  • Este foarte important ce partener de viață îți alegi pentru că îți va influența foarte mult deciziile de business;
  • Sunt doar 3 lucruri importante în viață care te protejează din punct de vedere financiar(pe tine și afacerea ta). Nu exită altele! Acestea sunt:
  1. controlul costurilor
  2. dispersia veniturilor (să-ți pui ouăle în mai multe coșuri)
  3. să produci mereu mai mult decât pot alții să ia de la tine;
  • Antreprenorul este un speculator de oportunități, dar pentru a  pune în aplicare o oportunitate, ai nevoie mereu de un plan.

– Bianca Grip, cunoscută în lumea de afaceri ca managerul care a dus proiectul online www.tocmai.ro din faza de start-up până în top 3 site-uri din România și un strateg experimentat în dezvoltarea proiectelor online, este implicată activ în educarea și dezvoltarea mediului de business din România.
Prezentarea ei, intitulată Mobile living a nuanțat câteva realități deja existente:

  • Conform unor statistici recente ne verificăm telefonul mobil de 57 ori/zi.
  • 75,3% din utilizatorii de mobile au un telefon Android, ceea ce înseamnă că dacă nu ai un website optimizat pentru mobile, 75% din piața ta nu îți va putea vedea ofertele.
  • Gamming-ul este în topul preferințelor românilor. Adică, în primul rând comunicăm (pe Messenger, WatsApp etc) după care ne jucăm pe telefoane (nu noi, între noi, ceea ce e trist)
  • Instagram și Snapchat sunt platformele de socializare către care ar trebui să-și îndrepte atenția toți antreprenorii și oamenii care vor să-și dezvolte o afacere.
  • Utilizatorii de Apple folosesc la fel, mai mult jocuri, WhatsApp dar și … Netf
  • lix

– Ca o concluzie generală legată de utilizatorii Apple-iOS: utilizatorii de iOS stau mai puțin pe Facebook și pe Messsenger.
– Ce aplicații de business folosesc românii, din magazinul de aplicații Play Store: Pe primele locuri, bestjobs.ro și ejobs.ro
Situația, se pare că încă este optimistă față de Japonia, unde peste 60% din oameni mor singuri, fără a se afla vreo veste legată de moartea lor.  Datorită opiniei  d-nei Bianca, în perioada imediat următoare, bărbații vor alerga mult mai repede la shop pentru a-și cumpăra un Robot Girl, „care face TOTUL fentru voi, guys”. Oare așa o fi?

– Fondatorul lanțului de restaurante City Grill-City Cafe , Buongiorno și Hanul Berarilor – branduri proprii și operator al Caru’lui cu Bere, Pescaruș și Hanul lui Manuc, branduri istorice, Dragoș Petrescu, a venit cu o prezentare interesantă, numită: Viitorul industriei ospitalității.

A ales acest titlu pentru că:

  • Restaurantele sunt pline, iar oamenii vor să mănânce în restaurantele tale sau acasă
  • În companiile din România spiritul de competitivitate este de 92%. Mai mare decât în toată lumea. Lucru care este rău pentru că nu se crează echipe!
  • Avem de-a face în viață cu 3 lucruri certe: Faptul că la un moment dat vom Muri, Faptul că atât timp cât trăim va trebui să plătim Taxe și impozite și Faptul că în anumite etape ale vieții trebuie să facem anumite Schimbări.

– Cele 3 lucruri de mai sus confirmă o afirmație emisă de Darwin:

Nu cei mai puternici sau cei mai inteligenţi supravieţuiesc, ci cei care se adaptează cel mai uşor„.

Andreea Plesea, COO Druid, a susținut o prezentare în care și-a dorit să aducă în evidență rolul roboților de comunicare precum Aivo, Chatfuel, ManyChat, Reply.AI, ItsAlive, MobileMonkey, s.a:

  • Asistentii personali virtuali de la Druid contribuie semnificativ la creșterea nivelului de satisfacție al angajaților care îndeplinesc diverse roluri și sunt implicați în procese de HR, Customer Service, Vanzari, Operatiuni, Financiar, Contabilitate, Controlling.
  • Asistenții virtuali Druid elimină sarcinile repetitive și contribuie la productivitatea echipelor – oamenii își doresc să se implice in activități care le stimulează imaginația, creativitatea și le pun în valoare capacitatea de analiză și sinteză.

Alex Cernătescu, CEO la Infinit Solutions la Agency, se pare că pe tot parcursul prezentării sale a văzut în sală doar… guys. J Asta însă, nu a făcut ca prezentarea sa, intitulată Cultural Schift, să nu fie una extrem de valoroasă. Ce am reținut din prezentarea lui Alex,

  • Viitorul în care trăim crește exponențial
  • Important nu este viteza cu care evoluăm ci accelerația (sau oportunitățile)
  • Caută să nu fii un Zombie și lasă schimbarea să vină la tine
  • Orice faci este despre clientul tău

Toată aprecierea pentru Alex, dar faptul că a venit cu un gen de mesaj jumătate în română și jumătate în dialect anglo-american, cred că nu i-a fost de folos. Doar dacă a venit la BD pentru a da peste nas, poate într-un mod ironic, mediului de afaceri din România.
(Totuși, cred că nu este atât de greu să te exprimi în limba cu care te-ai născut. Mai ales dacă ai ocazia asta!)

–   În prezentarea care a urmat, Adrian Păduraru, actor principal în seria filmelor „Declarație de Dragoste”, a declarat că… „aș putea spune foarte multe despre mediul digital dacă AȘ FI DESCOPERIT EU ÎNSUMI acele lucruri

Însă, ideile de bază pe care le-a transmis într-un mod foarte empatic și pe care eu mi le-am notat, sunt:

  • nimic nu poate depăși iubirea. „Să nu lăsați ceva în lumea asta să depășească iubirea!”
  • nu poate exista nimic fără credință. În tine, în valorile fundamentale…
  • mai important, decât orice pe lumea asta, este SĂ IUBIM!
  • momentul de UNICITATE se face cu o energie unică, pe care o putem alege personal (vezi exercițiul)

„Dacă nu înțelegi cine ești tu însuți,  nu îți poți pune obiective.”(Peer Gynt)

Meditează în fiecare zi, cel puțin un minut, la  trei întrebări:

  1. Ce vreau eu cu adevărat? 
  2. Cine vreau cu advărat să devin? 
  3. Ce vreau să las în urma mea ca moștenire?

– A urmat inegalabilul Tedy Necula, producător la Inspirational Filmmaking şi director de creaţie la The Handicapped.

„Avem ocazia ca prin fiecare campanie pe care o facem să influențăm oamenii. Iar cei care aduc o influență pozitivă în viața oamenilor sunt ținuți minte mai ușor”, a spus Tedy.

  • Marea oportunitate a unui brand este să educe
  • Bugetele de comunicare pot fi mai mari, sau mai mici – important este modul în care le alocăm
  • Cred că orice companie care înțelege normalitatea poate câștiga.

Dar, mesajul lui Tedy nu poate fi mai elocvent decât dacă îl urmărești live. Așa că, te invit să-l urmărești pe Tedy în înregistrarea de mai jos….
https://www.facebook.com/BusinessDays/videos/313867366123507/

P.S:  La final, tot ce mai vreau să spun este că am fost plăcut surprins să îl cunosc pe cel mai tânăr participant la 1nspiring Day, la București Business Days 2018. Acest lucru îmi dă încredere în faptul că viitorul se află pe mâini bune…

Mulțumesc!

P.S. 2: Dacă ți-a plăcut acest articol și consideri că ar fi interesant și pentru alți colegi sau prieteni de-ai tăi, transmite-l mai departe!

Cu înalt respect și profundă prietenie,
Adrian Iacob

Comments

About the Author Adrian Iacob

Online Business & Marketing Sr. Consultant, Strategist

follow me on: