COACH(ing) pentru campioni

Mulţi dintre noi ne dorim mai mult, dar nu reuşim să ne împlinim visele, oricât de mult am munci  unii dau vina pe cauzele exterioare, însă totul ţine de fiecare dintre noi, de cât de mult ştim să ne folosim înzestrările când nu reuşim singuri putem apela la un coach, un specialist care ne poate ajuta să ne eliberăm potenţialul. 

Hai sa facem un pic de istoric: 

Termenul provine din sport: în anii ’70 celebrul antrenor de tenis W. Timothy Gallwey şi-a dat seama că la mulţi dintre sportivi „nu este vorba că nu ştiu ce să facă în meci, ci că nu fac ceea ce ştiu!”. El a propus o teorie care, la momentul respectiv, a revoluţionat gândirea legată de abordarea competiţiilor. Esenţa conceptului propus de Gallwey este aceea de a stăpâni „jocul interior”: jocul care se desfăşoară în mintea sportivului şi care are loc împotriva unor adversari precum nervozitatea, neîncrederea în sine, lipsa de concentrare şi autocondamnarea, obiceiuri ale minţii care inhibă parcursul performanţei.

Pornind de la constatările lui Gallwey, folosind tehnicile şi metodele propuse de el, s-a dezvoltat un curent strâns legat de psihologie – coaching.

Termenul de Coaching înseamnă, conform ICF(International Coaching Federation)  “un parteneriat care accelerează ritmul de învăţare al sportivului sau clientului, performanţa şi progresul acestuia pe plan personal şi profesional”.  Altfel spus, coaching-ul este un proces de eliberare a potenţialului persoanelor pentru a maximiza propriile lor performanţe, înseamnă a-i ajuta pe oameni să înveţe ei singuri mai degrabă decât a-i învăţa propriu-zis ceva.

„Mie îmi place să spun despre coaching că «Modelează excelenţa individuală». Fiecare dintre noi are multiple calităţi pe care nu le utilizează la maximum de potenţial. Prin coaching aducem în prim-planul atenţiei tocmai ceea ce am uitat să folosim sau nu credeam că sunt calităţi”, a explicat prof.univ. dr. Paula Drosescu, master coach NLP si fondator Gandire performanta

Coaching-ul poate fi de ajutor ori de câte ori există o situaţie percepută ca fiind stresantă, blocantă, aparent fără ieşire. Prin întrebări şi cu multă răbdare, cel implicat îşi găseşte soluţiile în interiorul lui, cele care sunt cele mai potrivite pentru el. „Un coach nu dă sfaturi, nu îşi dă cu părerea, nu oferă soluţii, nu arată căi de soluţionare. Dacă cineva face aşa ceva înseamnă că nu face coaching ci psihoterapie, counselling, mentoring”, a atras atenţia Paula Drosescu.

În coaching, unul dintre elementele fundamentale, dar nu singurul, este procesul de ascultarea activă: un proces prin care coach-ul este acolo pentru cel ce solicită susţinere fără să judece, fără să facă comparaţii, fără să dea sfaturi, este pur şi simplu nu numai ca să audă ce i se spune, să identifice moduri de gândire. „De multe ori îmi place să folosesc metafora următoare: prin coaching poţi transforma o piatră de valoare într-un diamant. Piatra există, adică noi, oamenii, numai că trebuie şlefuită, faţetată multiplu ca să aibă valoare. Este bine ca oamenii să conştientizeze care le sunt calităţile şi defectele, să ştie încotro îşi dirijează viaţa, ce vor, de ce vor ceea ce vor, ce pot face pentru a obţine ce doresc, care sunt căile prin care pot obţine, care sunt paşii de acţiune prin care să ajungă acolo unde doresc, ce au de făcut zilnic pentru dorinţa sau visul lor să se împlinească”, a completat Paula Drosescu.

„Coachingul este ca şi cum ai descătuşa potenţialul unei persoane şi îi maximizezi propriile performanţe. Este un proces de a îi ajuta să înveţe „cum să” mai degrabă decât să „sfătuieşti să”. Ceea ce înseamnă să accesezi potenţialul persoanei, să facilitezi persoanei să realizeze schimbările pe care el doreşte, să maximizezi performanţele actuale, să îi ajuţi pe oameni să dobândească performanţele dorite, pe care să le dezvolte, şi nu în ultimul rând, să utilizezi tehnici de comunicare” – Sir John Whitmore (volumul “Coaching pentru performanţă”)

Întrebările bine ţintite – instrumentul principal al unui coach

coaching-pentru-performanta-95352Spre deosebire de modelele vechi în management, care funcţionează de la abordarea „morcov şi băţ”, un coach crede în potenţialul clientului. Whitmore crede că oamenii sunt capabili să schimbe doar lucrurile de care sunt conştienţi. Responsabilitatea trebuie sa îl caracterizeze pe client în tot ceea ce face. întrebarile potenţeaza conştientizarea şi atenţia, menţinând în acelaşi timp şi responsabilitatea. Dacă trainerul îi spune ceva discipolului, atenţia poate creşte puţin, dar responsabilitatea este acum în mâna profesorului, sursa informaţiei. întrebările îl fac pe client să fie atent la acţiunile sale, să se gândească la nivel mai înalt şi să îi dea răspunsuri pertinente celui care pune aceste întrebări.

Toate indiciile sunt acolo – în muncă, în educaţie, în sănătate, în toate sectoarele – ca o mişcare esenţială de evoluţie porneşte de la ierarhie la responsabilitatea personală. Acest lucru este pozitiv şi esenţial pentru ca umanitatea să poată face faţă multiplelor probleme ale mediului înconjurător şi justiţiei sociale. Industria de training a crescut simţitor ca răspuns la această nevoie şi are o datorie enormă de a se ridica la nivelul aşteptărilor. Coachii sunt „nevestele la vârsta a doua” ale acestei tranziţii care are loc pe tot mapamondul – coachingul e mult peste training” Sir John Whitmore

Cum alegem un coach? 

Dacă ne-am decis că vrem să lucrăm cu noi înşine, că dorim să ne transformăm, să devenim cea mai bună variantă a noastră ori să ne rezolvăm unele probleme (fie de business, relaţionale sau chiar de sănătate), următoarea etapă este alegerea unui „antrenor”.

Cum alegem un coach? „Este genul de întrebare care aşteaptă sugestii şi tocmai acest lucru nu îl face un coach. Dacă totuşi ar trebui să răspund la o astfel de întrebare aş spune ceva de genul: cum îţi alegi medicul? Sau duhovnicul? Sau cum te hotărăşti să îţi cumperi o maşină? Sigurul lucru pe care totuşi nu mă pot abţine să nu îl spun: cei ce doresc astfel de servicii să verifice care sunt acreditările persoanei la care apelează”, a punctat specialistul. Un lucru este foarte clar – oricât de bun ar fi un coach şi oricâtă priceperea şi răbdare ar avea, totul depinde de fiecare dintre noi, de câtă dorinţă şi voinţă avem pentru a ne modela personalităţile.

Background-alb

Comments

About the Author Adrian Iacob

Online Business & Marketing Sr. Consultant, Strategist

follow me on: