Iasi Business Days, 1-2 Oct. 2014. Scurt rezumat al conferintelor (ziua 1)

calin

Conferintele Business Days, si-au propus pentru editiile din anul 2014 sa trateze o serie întreaga de valori din credinta ca, în noua paradigma economica fiecare om de afaceri, fie ca este antreprenor, fie ca este manager, ar trebui sa le aiba sau sa le ia în calcul în vederea adoptarii lor, pentru a face fata cu succes provocarilor vremurilor pe care le traim. Una dintre valorile esentiale ale vremurilor pe care le traim este INOVATIA. Si pentru ca “Inovatia reprezinta instrumentul concret al antreprenoriatului…actiunea care inzestreaza resursele cu o noua abilitate de a crea bunastare” , cum spunea  Peter Drucker

CONFERINTA 1 – INOVATIA, DRIVER DE CRESTERE SI DIFERENTIERE

Mihaela Tatu si Calin Iepure, cei doi indragiti moderatori au dat startul primei zile de conferinte cu o urare, dupa care  onoarea de a fi primul vorbitor a revenit Primarului orasului Iasi, d-nul GHEORGHE NECHITA

Microfonul a fost preluat imediat de CODRUT NICOLAU, Consultant strategic in cadrul UniCredit Tiriac Bank. Cu o experienta vasta 14 ani, in domeniul financiar-bancar, atat pe segmentul Corporate cat si de Retail, din prezentarea sa intitulata, “4 idei simple si 3 tendinte legate cu sireturi rosii”(sic!), am retinut urmatoarele idei:

– Desi una din definitiile date in mod uzual inovatiei, este “significant positive change”,  inovarea nu produce exclusiv efecte benefice ci  … genereaza insa diferentiere.acasa-istorie-vietii-182954

– Inovatia nu inseamna intotdeauna milioane de EUR investiti in R&D si nu este, decat foarte rar, ceva cu adevarat revolutionary .

– Este nevoie de musai un calcul de randament – cat efort depun (timp, bani, resurse de orice fel) si cate beneficii primesc (bani, awareness, imagine, respect, etc)

– Pentru a creste eficienta inovarii, urmarirea unui flux, al unui proces ajuta de cele mai multe ori

Inovarea apare ca sa rezolve o “necesitate reala”. In cartea, “Acasa – O istorie a vietii private”, pe care Codrut a citat-o, Bill Bryson ne arata cate inovatii au esuat deoarece nu au indeplinit aceasta minima cerinta.
Din dilemele (dar si oportunitatile) actuale ale bancherilor … “Sucursala nu mai este de ajuns, Call centerul poate mai mult.” Cat despre Internet banking, acesta va creste, insa marele castigator va fi Mobile bankingul!

Urmatorul vorbitor MARIUS LUPU, de profesie inginer, cunoaste foarte bine atât provocarile dezvoltarii de SW pentru produsele din industria automotive, cât si cele ale conducerii echipelor din aceasta bransa. Experienta câstigata în cei 11 ani de lucru în site-urile din Iasi si Timisoara ale companiei Continental se constituie într-o poveste de succes. Prezentarea sa, “ Aisbergul inovatiei” a fost ilustrata foarte inspirit, cu grafica atribuite fiului sau, Razvan, 6 ani si am retinut…

mariuslupu

Ce NU este inovatia?

Context, Munca, Mediu, Tehnologie, Industrializare, Productie, Marketing, Vanzari, Piete, Analiza, Fezabilitate

Cei 4 P ai inovatiei dupa modelul dezvoltat de John Bessand si Joe Tidd

Produs, Proces, Pozitionare(perceptie), Paradigma

RAZVAN TUDOR, consultant si trainer, antreprenor si fost jurnalist dar înainte de toate un comunicator si un povestitor plin de curiozitate, este unul dintre speakerii pe care il astept la fiecare editie.

Intr-un moment mai relaxat, la un networking la o editie anterioara, Razvan ne-a povestit cum, in urma cu cativa ani, “la sfarsitul mileniului trecut, in clasa a 4 la ora de caligrafie, in orasul Ploiesti, o invatatoare a dat o tema de compunere care trebuia redactata si frumos caligrafiata. La un moment dat, Razvan, care avea  pe atunci 9 ani a fost numit sa citeasca compunerea. S-a ridicat a deschis caietul si a citit compunerea, iar toata clasa a ascultat cu sufletul la gura  compunera citita de Razvan. Inclusiv invatatoarea!

A predat caietul la catedra pentru a fi corectat si notat.

Seara. acasa, la Razvan, a sunat telefonul. O invatatoare isterica, ii anunta parintii ca baiatul lor nu stie sa deschida gura, nu  stie sa povesteasca, si ca nu si-a facut tema.

Cu toate obstacolele, nu s-a oprit din povestit si spun unii, destul de multi in ultima perioada, ca si are ce povesti! Iar eu sunt unul care pot confirma acest lucru!

Din cele 9 directii de inovare pentru a deveni  baiat mare unde se povesteste: “De ce unii care NU au noroc, AU, la un moment dat, multi bani?”  – prezentare sa, nu am apucat sa imi notez decat corolarul 2, atat am fost de prins in poveste:

Ca sa ne protejam capacitatile predictive, intotdeauna preferam raul pe care il cunoastem raului pe care nu-l cunoastem!

CRISTIAN NACU, partener la Enterprise Investors si sef al Reprezentantei EI în România si presedintele Asociatiei fondurilor de private equity si venture capital SEEPEA, in aproape 20 de ani de experienta in investitii a cunoscut cateva mii de antreprenori afirmand ca “am fost cucerit de pasiunea si inventivitatea lor“. Din prezentarea sa, “Inovatia in antreprenoriat”, am retinut urmatoatele idei…

– Antreprenoriatul este un mediu propice inovarii. Cine nu inoveaza, nu rezista! Chiar si atunci cand nu avem forta de a crea produse senzationale, putem inova.

inovatia-solutie-afaceri-153049– Inovatia este  “transformare a unei idei sau a unei inventii intr-un produs sau serviciu pentru care clientii sa plateasca.”

– “Inovatia fara un antreprenor e ca o masina fara sofer.” – Daniel Isenberg – profesor Babson College

Inovatia disruptiva (Crappy innovation)  dupa Clayton Christensen  poate produce schimbari majore intr-o piata printr-o abordare complet noua a unui serviciu sau produs(vezi camera digitala, UBER).

– Inovatia nu trebuie supraevaluata. Spre exemplu: antreprenorii care produc farmaceutice generice creaza valoare fara sa inoveze.

Conform statisticilor, 88% din antreprenorii de succes din lume reusesc printr-o executie exceptionala a unei idei obisnuite in timp ce 12% din antreprenorii de succes au reusit printr-o idee extraordinara sau neobisnuita.

A urmat,  DACIAN PALLADI, o alta persoana draga pe care o apreciez si o stimez , de profesie jurist si care activeaza în afaceri din 1992. Vreme de 11 ani a desfasurat activitatea de consultanta juridica si financiar-fiscala, iar de mai bine de 10 ani desfasoara activitati de consultanta în managementul general al companiilor, managementul  schimbarii, managementul inovatiei, marketing si psihologia consumatorilor. Persoana publica, pasionata de dezvoltare personala, de ceva vreme se exprima si în scris pe blogul sau www.dacianpalladi.com.

Extra profesional se ocupa de familie, armonizând acest lucru cu activitatea profesionala respectând ordinea: Dumnezeu, familia, munca.

Ca orice fiinta are si el intrebarile lui existentiale, iar in prezentarea sa a oferit cateva raspunsuri, in viziune proprie, la urmatoarele intrebari:

  • Inovatia este perfectul cautat?  si
  • Inovatia cui serveste?

MARIUS STEFAN, antreprenor in serie, un om deosebit ce merita tot respectul pentru valoarea pe care a adus-o alaturi de fratele sau prin Autonom Rent a Car, crede ca poate sa aduca schimbare in lume!

Din prezentarea sa, “Now! De ce antreprenorii vor salva planeta” am aflat despre probleme globale ale omenirii aparent insurmontabile si cum antreprenorii , folosind determinarea si initiativa le pot rezolva.

O idée de un million de $, “Incepeti sa inventati lucruri usoare, utile si misto pornind de la ceea ce faceti astazi.” 

Un alt antreprenor pe care il admir si doream sa il cunosc, este DAN ZAHARIA, consultant pentru inchirieri cladiri de birouri din Iasi si Cluj-Napoca, promotor la pozitionarii orasului Iasi ca si magnet pentru industria de IT si outsourcing. Cu peste 15 ani de experienta in retail si dezvoltare, am aflat ca Dan detine si un MBA al Programului Romano-Canadian si aste membru fondator al site-ului www.donor.ro, primul motor de cautare donatori de sange din Romania.

Prezentarea sa, “Inovarea la nivel de comunitate“, al carui scop general a fost cel de informare, motivare, studiu de caz sau exemplu de buna practica, a starnit un real interes, dearece temele atinse au fost …

  • Iasul de la orasul marilor iubiri spre un oras pragmatic
  • Repozitionarea din regiunea europeana cea mai putin dezvoltata
  • Inovarea in Iasi

MARIA RALUCA MUNTEANU, o tanara antreprenoare din Iasi pe care am cunoscut-o in ianuarie, cu ocazia primei editii 5MS Iasi pe care am organizat-o, are peste 10 ani de experienta in vanzari, avand curajul de a lucra inca din timpul facultatii. Desi a urmat si cursurile Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, a Universitatii A.I.Cuza, Raluca a ramas pasionata de vanzari si comunicare, chiar daca domeniile pe care le-a abordat au fost diferite: auto, management financiar, media si nu in ultimul rand Educatia, pe care o considera esentiala, sinonima atat cu sansa cat si cu succesul.

In cadrul prezentarii sale Raluca ne-a facut cunostinta cu asistenta … virtuala! Asistenta ta virtuala este ultima inovatie a tehnicii in domeniul publicitatii virtuale. Este diferita de display-urile conventionale si s-a demonstrat stiintific ca este mai eficienta decat orice sistem clasic de publicitate.

asistent-virtual2

Deorece este atat de diferita, atrage mai repede privirile trecatorilor si ale cumparatorilor pontentiali. Oricare ar fi mesajul sau, reuseste sa il transmita direct si mai eficient. Vorbeste mai multe limbi straine, de fapt in orice limba straina doresti tu si despre orice subiect doresti tu!

Iti poate promova afacerea 24 de ore din 24, 7 zile pe saptamana, neobosesind niciodata, in plus,nu cere concediu si nici mariri de salariu!

In vanzari poate fi folosita sa capteze atentia clientilor si sa le comunice informatii despre produsele noi si despre promotiile disponibile. Poate sa iti promoveze produsele sau serviciile, pot arata si explica grafice sau predictii financiare. In plus, poate sa fie imbracata oricum doresti , in ce culoare doresti sau in ce costum doresti.

Clientii pot alege orice culoare pentru masina lor, atâta timp cât aceasta e neagra!” spunea  Henry Ford

– Inovatia este mai mult despre cum faci lucrurile, decat despre ce lucruri faci ! In concluzia Ralucai, decat sa te clonezi, mai bine proiectezi!

CONFERINTA 2 – PASIUNEA, INGREDIENTUL DE BAZA PENTRU SUCCES

Conferinta 2 a inceput cu o prezentare originala a lui EUSEBIU BURCASH , Fondatorul Burcash – primul program independent de educatie financiara, Senior Consultant & Trainer, care si-a lansat prima afacere proprie în anul II de facultate. Dupa absolvire a activat ca si broker pe piata de capital, apoi în domeniul vânzarilor ajungând în scurt timp director de vânzari.
Initiator al unor proiecte de succes în domeniul afacerilor online (www.kestionare.ro, www.salesjobs.ro). Eusebiu este constant preocupat de “dezvoltarea echipelor de marketing si vânzari din companiile românesti“ dezvolta si livreaza programe de training de negocieri, vânzari consultative, marketing strategic, management de produs.

PAUL J.R. RENAUDcanadian nativ, este coach executive specializat in training de inalta performanta, si autorul cartii “A networking book” iar prezentarea sa, s-a bazat pe identificarea raspunsului la o singura intrebare:

De ce facem networking?

Cel mai importadus-aici-duce-183507ant lucru pe care l-am retinut, a fost acela ca in afara faptului ca atunci cand facem networking avem ca scopuri: vanzarile, prospectarea pietei, dezvoltarea unei baze de clienti, intalnirea unor oameni noi, cel mai important scop este sa  …‘To Sharpen the saw’(sa ne ascutim fierastraul! :).

Un citat de final, care mi-a placut si l-am notat: Leadership is a process – not a state. Leaders can never “get there”. Leaders are always “getting there”. – Marshall Goldsmith, Top ten most-influential Business Thinkers in the World’

In prezentarea sa, cu titlul “Fa-o cu pasiune sau deloc!”, MARIUS GHENEA , autorul cartii “Antreprenoriat-Drumul de la idei catre oportunitati in afaceri“, a incercat sa faca o paralela intre pasiunea pentru munca, pentru un business, si pasiunile din viata. A insistat pe diferentele intre pasiune si hobby, work passion si life passion iar de aici a trecut catre un al treilea subiect foarte actual, cel de work-life balance, adica necesarul echilibru intre pasiunea pentru munca si cea pentru alte preocupari in viata (sport, arta, calatorii, lectura, – Marius, fiind un iubitor de toate acestea)

CONCLUZIA PREZENTARII: Pe langa pasiune e nevoie si de viziune! Dar nu confundati viziunea  cu un vis! Sau cu un hobby! Pasiunea inseamna (si) suferinta. Pasiunea inseamna (si) pericol! E nevoie de viziune, de pasiune si de un scop! Pentru ca business inseamna profit!(dupa cum e ilustrat foarte bine si in imaginea de mai jos)

3.Ghenea-Passion

ELENA BADEA,  Director Marketing, EY Romania,  prin prezentarea “Despre determinare cu pasiune” a inspirat  audienta prin principalele 3 idei pe care le-a comunicat: 1) viitorul ti-l faci tu; 2) determinarea vine din pasiunea cu care crezi in tine; 3) constientizeaza ca timpul este singura resursa care iti apartine.

Ideile pe care mi le-am notat:

– Determinarea este …o  trasatura de caracter definita prin decizie ferma si perseverenta în învingerea obstacolelor.

– Determinarea vine …

  • din decizia de a nu accepta “viitorul la conserva”.
  • din constientizarea faptului ca timpul este singura resursa care ne apartine.
  • uneori, si din experientele dificile ale vietii noastre.

Determinarea vine  din pasiunea cu care crezi în tine! – asta mi-a placut mult.

Concluzia pe care am tras-o la final, a fost ca, MOTIVATIA te pune în miscare, dar DETERMINAREA te tine în actiune!

DAN BERTEANU, partner AchieveGlobal CEE, este un om deosebit pe care l-am auzit in urma cu un am la Cluj, pe care il admir si il respect in mod deosebit. “Din ambitie, am hotarat sa urmez facultatea de Automatica si Calculatoare. Am realizat foarte repede ca nu am sa devin niciodata un profesionist in domeniul calculatoarelor. De aceea in 1994 am decis sa invat cat mai bine trei lucruri: sa vand, sa ajut oamenii sa se dezvolte profesional si sa construiesc un business de succes. O fac si acum.“, spune Dan despre el, avand ca deviza un citat din Lao Tzu, “Daca vrei sa conduci oameni… paseste in spatele lor

In prezentarea sa,  intitulata ”Puterea obisnuintei” a avut ca idee principala credinta lui ca succesul vine doar atunci cand faci ce-ti place si ce te pricepi.

SORINA BRADEA, o persoana draga care mi-a facut Testul Thomas,  este Managing Partner la RoPlus-Thomas Romania ce crede în valoarea fiecaruia, în posibilitatea de a-si utiliza potentialul la maximum – cu conditia sa si îl cunoasca. De la Sorina am aflat ce anume o determina sa vada mai mult decât PASIUNE la 3 nume cu rezonanta in antreprenoriatul din Romania …

Camelia Sucu:  “Forta interioara, energia, pasiunea si dorinta de a face ceea ce-ti place cel mai mult sunt cele mai importante.”

Demeter József: “Am vrut de multe ori sa ma opresc, dar întotdeauna a învins pasiunea mea pentru sculptura. Mi-au intrat lemnul si dalta în fibra. Eu doresc sa continui pe partea de sculptura si fratele meu ma ajuta pe partea de tâmplarie.”

Radu Georgescu:  “Îmi face placere ceea ce fac – iubesc sa fiu antreprenor. Îmi place sa am idei noi pe care sa le pun în practica sau cel putin sa încerc sa le pun în practica.”

Urarea de incheiere a Sorinei: Urmeaza pasiunea cu perseverenta si succesul te va urma!

Despre LAVINIA RASCADirector general, EXEC-EDU, am aflat ca s-a întâlnit cu adevarata pasiune în cariera în 1990, când a intrat în educatie si consultanta manageriala. A învatat la cele mai bune scoli de afaceri din lume; a consiliat zeci de antreprenori sa-si lanseze afacerile; e profesor si membru fondator al primului program Executive MBA la standarde americane din Europa Centrala si de Rasarit – ASEBUSS; conduce una dintre cele mai importante firme de training din România – EXEC-EDU; este specializata în strategie si antreprenoriat.

Prezentarea sa, intitulata, “Pasiune, performanta, succes.“, a pornit cu o intrebare:  Este norocul important?…

Raspuns: Da, dar …  nu trebuie uitat ca “Norocul apare atunci când pregatirea întâlneste oportunitatea.” (Robin Chase), prin urmare… Performanta este esentiala!

Ce presupune performanta?  Viziune, Dezvoltare, Pasiune, Putere de convingere

laviniarasca

Unul dintre mentorii mei, ANDY SZEKELY, a fost cel care a incheiat sirul conferintelor din prima zi, si a facut-o in stilu-i caracteristic: cu o prezentare intitulata: “David, Dalta, Daltonist sau Cum ne orbeste dorinta de a gasi solutii-pastila pentru orice” ce a ridicat cei peste 1.200 de participanti in picioare. (la propriu!)

Pentru cine nu a auzit inca de Andy,  este omul care in urma cu aproape 20 de ani aici la Iasi, si-a descoperit accidental pasiunea.  Dupa o perioada in care a fost nevoit sa isi castige existenta ca si contabil, despre care spune ca a fost ‘’cea mai neagra etapa din cariera’’, a descoperit un domeniu care in ultimii ani a devenit omniprezent in vietile noastre: dezvoltarea personala .
Primele conferinte si cursuri pe care le-a organizat pe aceasta tema, cu traineri si facilitatori straini , au reprezentat munca de pionierat al acestui domeniu. Practic, el a intrat in contact cu Analiza Tranzactionala, Programarea Neuro lingvistica sau Gandire laterala si le-a promovat
pentru publicul larg din Romania.

Dupa 10 ani de promovare a acestor domenii a inceput sa construiasca concepte originale si instrumente practice care astazi formeaza nucleul primei scoli complete de dezvoltare personala si leadership din Romania, scoala cu peste 40 de traineri asociati si peste 1000 de absolventi.
Motto-ul lui Andy este : Leading for the best in you!

andyis (revin cat de curand si cu rezumatul conferintelor din ziua 2)

Comments

About the Author Adrian Iacob

Online Business & Marketing Sr. Consultant, Strategist

follow me on: