Leadershipul Campionilor. Povestea Mariei Sharapova

Refugiată din Siberia, Maria Sharapova nu este doar cea mai bogată sportivă din lume dar si o antreprenoare de succes!

Simona-Halep-vs.-Maria-Sharapova-img20451_668

Povestea Mariei Sharapova, rivala nr.1 la acest moment a campioanei noastre Simona Halep, care este si jucătoarea de tenis ce la numai 17 ani a reuşit să câştige finala de la Wimbledon, am citit-o recent in Bloomberg Business si mi-am spus că merită impărtăşită si altora… Te invit sa citesti in continuare o poveste rupta parca din povestile Fratilor Grimm …
-1x-1

Sharapova, primavara 2015, in Los Angeles. Photo: Ture Lillegraven

Dupa ce s-a impus în faţa numărului 1 mondial de la vremea respectivă, Serena Williams, Maria Sharapova a ajuns în prezent cea mai bine plătită sportivă din lume, conform publicatiei The Richest.

Îţi doreşti să joci împotriva celei mai bune, iar ea este cea mai bună”, a declarat Sharapova despre Serena Williams intr-un interviu in urma cu cativa ani. Dar povestea Mariei, se aseamana oarecum, cu cea a Serenei… La fel ca Serena Williams(33 ani), care a crescut jucând tenis pe terenurile din Compton, California, Sharapova, nascuta in Gomel Nyagan, din Ucraina, a lucrat din greu pentru evoluţia sa. Părinţii săi au fugit în Siberia, la patru luni de la explozia care a avut loc la Cernobîl în 1986, după ce peste oraşul lor, începuseră să se aşeze valuri de radiaţii. Pe parcursul următorilor ani, Sharapova avea sa devina cunoscută în toată Rusia.

Acest lucru i se datoreaza in mare parte Martinei Navratilova, o fostă campioana, care a remarcat-o pe un teren de tenis în oraşul-staţiune Soci pe micuta Sharapova care avea doar 6 ani şi i-a recomandat să-şi împacheteze lucrurile şi să se înscrie la  Academia de Tenis a lui Nick Bollettieri, din Florida.Singurul lucru pe care mi-l amintesc de atunci este împachetatul cărţilor”, spunea Sharapova într-un documentar ESPN despre copilăria sa. “I-am spus mamei mele că trebuie să mă asigur că am cu mine o parte din ţara mea”.

 „Nu plec acasă fără să obţin o a doua şansă. Nu asta mă reprezintă. Sunt un competitor”

 

-1x-1 (2)

Sharapova, Wimbledon, 2004 Photo: Odd Andersen

Mama sa nu a putut obţine o viză, aşa că Sharapova şi tatăl ei, Yuri, au început o nouă viaţă de unii singuri. De-a lungul copilăriei sportivei, tatăl acesteia a avut câteva job-uri pentru a putea să-i plătească studiile academice. Din cauza programului său, rareori s-au putut vedea pe parcursul unei zile în care Yuri îi lăsa fiicei mâncare pregătită pentru a şi-o încălzi singură. “Mi-am petrecut mult timp de una singură”, a mai spus Maria în documentar.

Însă toate sacrificiile au meritat, iar planul lor a funcţionat. La începutul anului 2000, Sharapova a devenit o sportivă de senzaţie. A avut parte de admiraţia compatrioţilor ruşi şi de cea a Annei Kournikova, un fenomen la acea vreme. Determinarea Mariei Sharapova a ajuns la un nivel mult mai ridicat faţă de cel al Annei Kournikova. La doar 17 ani a reuşit să o învingă pe Williams în 2004 în finala de la Wimbledon. Cariera sa a luat amploare, iar victoriile au venit una câte una: în 2006 a învins-o pe Justine Henin în finala de la U.S. Open, în 2008 a câştigat titlul de la Australian Open, în 2012 a câştigat finala de la Roland Garros, iar în 2014 a obţinut pentru a doua oară o victorie la French Open, de data aceasta jucând împotriva româncei Simona Halep.
Rezultatul intalnirilor dintre Maria si Serena este de 17 la 2 in favoarea Serenei, insa, se pare ca acel dezechilibru s-a intamplat si datorita leziunilor majore pe care Maria le-a suferit din 2.000 in mod repetat. După ce a pierdut finala Australian Open de anul acesta, în care a jucat cu Serena Williams, Sharapova spune că: “Într-adevăr, n-am câştigat jocurile împotriva ei de prea multe ori, însă, de vreme ce am ajuns să fiu în competiţie cu ea, înseamnă că fac ceea ce trebuie. Nu plec acasă fără să obţin o a doua şansă. Nu asta mă reprezintă. Sunt un competitor”.
-1x-1 (1)

Finala pierduta cu Williams la Australian Open, 2015. Photo: Dennis Grombowsk

Atitudinea de luptatoare pe care o are in teren si care o determina sa nu se consoleze cu locul secund, o are si in calitate de antreprenor si bun investitor al banilor castigati.
Astfel, folosindu-se de calitatile sale native: frumusete, inaltime, alura, Maria a incheiat contracte destul de inspirate care i-au adus, conform FORBES, titlul de cel mai bine platit atlet de sex feminin din ultimul deceniu. Doar in 2014, Maria a incasat 22 milioane $ din angajamente, contractul de 70 milioane $ pe termen de 8 ani cu Nike, un altul pe 5 ani cu Evian, dar si alte angajamente cu companii mai mici  Cole Haan, Tag Heuer si alte branduri.
La scurt timp dupa ce a fost invinsa in turul 4 la Indian Wells de catre jucatoarea italiana Flavia Penetta, la Miami Open, Sharapova participa la o petrecere sponsorizata de Porsche Volwagen, ocazie cu care este numita Ambasador al brandului.
Arata ca un foto-model intr-un auto-show – a spus Viktoria Wohlrapp, Senior Marketing Manager Porsche, dar nu pentru asta am angajat-o. Porshe este cel mai profitabil brand din lume, insa 85% dintre clienti sunt barbati. Compania si-a propus sa-si creasca numarul de vanzari si in randul femeilor, iar managementul spera ca asociind imaginea unui atlet feminin atat de important cu brandul, ar putea ajuta la corectarea echilibrului dintre cumparatorii barbati si femei.
-1x-1 (3)
Ar putea ca Sharapova „sa vanda” masini? – „E foarte greu de spus” – a admis Wohlrapp, ” dar pentru noi este un lucru de imagine. A fost foarte greu sa gasim pe cineva care sa se potriveasca cu brandul, si simtim ca Maria si Porshe este asocierea mult-cautata.”
De altfel, Anita Elberse, profesor la Harvard Business School a scris un studiu de caz in 2010 despre „construirea” brandului Sharapova, in care demonstra cum angajarea unei celebritati poate creste cu peste 4% vanzarile unei companii. Cu un brand cum este Nike, efectul Sharapova poate fi usor de masurat. Compania vinde o linie completa de articole sportive Sharapova, iar cererea pentru aceste articole devine un indicator masurabil al valorii create. Cu ceasuri si masini impactul este mai greu de evaluat.
În 2012, Maria Sharapova si-a luat inima in dinti si a deschis Sugarpova, o linie de dulciuri, iar ulterior şi-a creat propriul brand de haine şi accesorii. A cheltuit 500.000 de dolari din propriile venituri pentru a-şi fonda compania prin care a vândut 30.000 de pungi de bomboane online doar în primele luni de la lansare.

sugar_pova_lips

Maria+Sharapova+Maria+Sharapova+Promotes+Cole+0_cJ5Rr9Jzal

Cand toata lumea se pregatea de retragerea Mariei din liga profesionista de tenis, aceasta a declarat intr-un interviu ca: „Sunt indragostita [de tenis], dar nu ma vad peste cativa ani intr-o cabina de comentator, cu exceptia faptului cand iubitul meu joaca„(jucatorul bulgar Grigor Dimitrov)
Sharapova nu este pregatita sa se retraga, desi am putea spune ca si-a asigurat viitorul ca antreprenor si ca un bun manager al veniturilor din competitii ce s-a dovedit a fi. Maria isi mentine acelasi program intens de pregatire si in extra-sezon, si inca reuseste sa faca fata pana in rundele finale in majoritatea turneelor.
Ca o lectie de luat aminte este aceea ca probabil, infrangerile nenumarate suferite in fata Serenei Williams, ar fi distrus increderea altcuiva si l-ar fi determinat sa renunte de mult, dar Maria Sharapova continua sa vada partea plina a paharului.
Cred ca Maria joaca destul de bine” – a spus Serena la conferinta de presa din 7 mai, dupa ce ambele sportive au ajuns in semi-finalele de la Madrid (finala pe care nu au jucat-o nici una!)
Un gest pe care probabil l-a remarcat oricine s-a uitat la un meci al Mariei este ca, dupa fiecare punct, indiferent daca l-a castigat sau l-a pierdut, ea face acelasi lucru: merge in spatele liniei de fund, cu fata la peluza, isi ajusteaza corzile rachetei, dupa care se intoarce cu o miscare de soldat ce atrage atentia. Strange din pumn in timp ce o grimasa subtila ii traverseaza chipul. Arunca mingea in sus pentru serviciu si reia jocul …
P.S. Desi in teren Serena este pe locul intai, la nivelul veniturilor din contracte si afaceri, Maria conduce detasat! 🙂
-1x-1 (4)

Comments

About the Author Adrian Iacob

Online Business & Marketing Sr. Consultant, Strategist

follow me on:

Popular posts